Burnout? Check ’t voor je denkt dat je er één hebt

Burnout check het voordat je denkt dat je er één hebt

Het kwam de laatste weken echt te vaak voor: klanten die onderuit gingen op hun werk en dachten een burn-out te hebben. Bij de één bleek na bloedonderzoek een behoorlijk vitamine B12 tekort, bij de ander een ijzertekort en tot twee keer toe daadkrachtige vrouwen die door wisseling van schildkliermedicijn enorm veel klachten kregen.

En dat viel niet mee. Huisartsen lijken over het algemeen niet zo bereidwillig zijn om mee te werken aan bloedonderzoek. Aan de ene kant begrijp ik dat wel, want ze worden overspoeld door mensen die moe zijn en het is voor de gezondheidszorg niet te betalen iedereen te testen.

Maar anderzijds toch te gek voor woorden. Het waren vooral sterke vrouwen die te horen kregen: doe toch wat rustiger aan, je maakt je te druk. Neem een keer een lekkere massage….. En, die toch bloedonderzoek deden en een tekort bleken te hebben.

Voorkom dat het een negatieve vicieuze cirkel wordt die ervoor zorgt dat het niet meer gaat. Dat je steeds minder functioneert. En, dat je niet meer de juiste keuzes maakt, omdat je het doet vanuit vermoeidheid of vlucht en niet vanuit kracht of inspiratie.

Problemen en stress worden versterkt als je je niet lekker voelt.  Als je zaken als een ijzertekort niet aanpakt, is coaching dweilen met de kraan open.

Je kan dan praten als Brugman en aan jezelf gaan werken, maar een tekort los je daarmee niet op. Dus, voor je jezelf diagnosticeert met stress of burn-out: check ‘t.

Het goede nieuws is dat het andersom net zo werkt. Als je fit bent, sport, goed eet dan versterkt dit ook je mentale kracht.

Ik merk het zelf ook als ik ga hardlopen. Ik weet precies op welk punt van mijn rondje ik me opeens een stuk beter voel en ik weer meer zin krijg in de rest van de dag.

Daarom combineer ik mijn coaching met advies over sport en voeding. Als een klant bij mij komt met een burn-out starten we met een bloedonderzoek en maken we een schema waarin we iemands voeding en beweging onder de loep nemen.

Want als je jezelf fysiek op de rit krijgt maak je betere keuzes. Maak geen (grote) keuzes als je moe bent of ziek. Zorg dat je eerst herstelt en weer normaal kan denken.

Check ‘t.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *