Doneer je expertise

‘Ergens aan bijdragen, van betekenis zijn’. Het zijn verlangens van veel van mijn klanten die op zoek zijn naar een volgende stap in hun loopbaan. Maar lang niet altijd past het om direct het roer helemaal om te gooien en de overstap te maken naar een ideële organisatie. En sterker nog, lang niet alle goede doelen hebben zoveel vacatures of zitten te wachten op duur betaalde professionals.

Het kan ook anders, laat ‘Impact Matters’ zien. Dit bureau, opgericht door Henriette van Eeghen, koppelt kennis uit het bedrijfsleven aan ideële organisaties. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om marketing, financiële analyses of communicatievraagstukken.

‘Er zijn veel deskundige mensen die zich graag inzetten voor goede doelen’ is ook de ervaring van Henriette van Eeghen. En, voor (grote) commerciële organisaties is het een kans om inhoud te geven aan hun maatschappelijke betrokkenheid door middel van het (tijdelijk) uitlenen van hun personeel aan een goed doel.

Ik spreek Henriette op haar woonboot in Amsterdam. Ik ben onder de indruk van de stappen die ze in drie jaar heeft gemaakt, sinds ik haar voor het laatst zag bij mij op kantoor in Utrecht.

Henriette heeft ervaring met zowel het bedrijfsleven als ook de goede doelen wereld. Zo was zij onder andere werkzaam bij McKinsey, TNT en Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis AMC. Bij TNT gaf zij mede vorm aan de samenwerking met het Wereld Voedsel Programma van de VN.

‘Het is bijzonder om te zien hoeveel geluk ik heb gehad en hoeveel mensen bereid zijn te helpen bij Impact Matters’, vertelt Henriette verder. Kennelijk voegt het echt wat toe:

  • Grote organisaties leveren een bijdrage aan maatschappelijke betrokkenheid
  • Goede doelen worden geholpen met expertise en een frisse blik
  • Professionals ervaren voldoening door hun concrete bijdrage aan een goed doel

Ondertussen heeft zij contracten lopen met grote organisaties zoals ABN AMRO en Microsoft die middels de inzet van hun medewerkers een belangrijke bijdrage leveren aan goede doelen, zoals Dokters van de Wereld, het Erasmus Trustfonds, het Huidfonds en het Rode Kruis.

Het is altijd op projectbasis en met een duidelijke opdracht. Daarnaast betalen de goede  doelen ook een bijdrage. ‘Want als iets gratis is, voelt het niet als belangrijk’ aldus Henriette.

Ben je professional en wil je ook bijdragen aan een goed doel? Of wil je binnen jouw organisatie ook bijdragen aan maatschappelijke betrokkenheid? Kijk dan verder op de website van Impact Matters. Of oriënteer je eerst op de vraag wat voor jou van betekenis is, want om werkelijk ergens aan bij te dragen is het verstandig om te weten waar het bij jou om draait. Ook is het belangrijk goed zicht te hebben welke talenten je in kan zetten om zo het resultaat voor het goede doel èn voor jezelf te optimaliseren. Kijk voor meer informatie verder op de website van Het Talenthuis.

Impact Matters werkt in principe voor werknemers van partnerbedrijven maar soms zijn er meer projecten dan vrijwilligers. In die gevallen wordt er gekeken of er individuele inschrijvingen zijn die de juiste expertise hebben.

Neem voor meer vragen contact op met Henriette van Eeghen: info@impactmatters.nl.

Laat een reactie achter