Eenvoudig gezonder eten: de adviezen van een top-diëtiste

Eenvoudig gezonder eten de adviezen van een top-diëtiste

Wendy Walrabenstein is top-diëtiste en wetenschappelijk onderzoeker. Zij is auteur van het boek: Food, Body, Mind en publiceert regelmatig over voeding en gezondheid. Ik zocht haar op voor de belangrijkste vragen over wat je beter wel en niet kan eten. Lees meer over haar doeltreffende tips waar je direct mee kan beginnen. Uit ervaring weet ik dat het loont om gezond te eten. Ik voel me veel beter in mijn vel en krijg meer gedaan. Daarom hier deze essentials voor jou.

Wendy, wat is volgens jou het belangrijkste aan goede voeding?

Dat het smakelijk is! Alleen als goede voeding ook lekker is, zullen mensen het ook daadwerkelijk eten. Overigens is het met goed eten net als met klassieke muziek: je moet het leren waarderen. Als je altijd hebt geleefd op junkfood, dan zal je een mooi groentegerecht van Yotam Ottolenghi niet direct weten te waarderen. Toch is er hoop. Bieten en paprika waren aan mij vroeger niet besteed en behoren nu tot mijn favorieten.

Gezond en lekker eten kan je dus leren.

Heb jij een vuistregel of makkelijke slogan om te onthouden?

Eat food. Not too much. Mostly Plants.

Helaas heb ik deze niet zelf gevonden maar komt deze van Michael Pollan, een onderzoeksjournalist. Pollan bedoelt te zeggen dat wij als eerste echte voeding moeten eten, zo min mogelijk bewerkt, het liefst gemaakt van producten waar geen etiket op zit. We moeten ook niet teveel eten. In de Blue Zones, de gebieden zoals Okinawa in Japan, waar veel mensen heel oud worden door hun gezonde leefstijl, zie je dit ook. Op Okinawa zeggen ze: Hara hachi bu. Dit betekent: eet tot je 80% vol zit.

De supermarkten liggen vol met producten, waar moet ik op letten met boodschappen doen en wat kan ik echt beter lagen liggen?

Probeer zoveel mogelijk de binnenpaden te vermijden. Hoe langer de ingrediëntenlijst van een product, des te meer vraagtekens je erbij moet zetten. Laat de groenten- en fruitafdeling de kern van je voeding zijn, aangevuld met goede koolhydraten (zilvervliesrijst, volkoren granen, aardappelen) en mooie eiwitrijke producten zoals peulvruchten. Zelf eet ik helemaal plantaardig, maar je hoeft echt niet zover te gaan. Op zijn tijd een stukje vis of een eitje kan heel goed.

Hoe vaak moet je eten op een dag?

Dat hangt af van wat je wilt bereiken of wat je aandoening is. Hoewel we vroeger dachten dat meerdere kleine maaltijden voor bijna iedereen beter was, zijn we daarvan teruggekomen. Voor de meeste mensen lijkt 3 keer eten per dag het beste, dit wordt ook gerelateerd aan een gezonder gewicht. Sommige onderzoekers gaan nog een stapje verder en menen dat je voor een lang en gezond leven misschien zelfs slechts 2 keer per dag zou moeten eten.

Als je een begin wilt maken met gezondere voeding, wat zijn dan je belangrijkste tips?

Begin met het laaghangende fruit, dus dat wat relatief makkelijk is voor jou. Ben je geen zoetekauw? Laat de zoetigheid dan helemaal weg. Of zoek eens alternatieven voor broodbeleg. Vleeswaren zijn door de Wereldgezondheidsorganisatie geclassificeerd als ‘kankerverwekkend’. Kies dus liever voor humus, avocado of gegrilde groenten op brood.

Veel mensen eten te weinig en snacken te veel. Een goed begin is dus vaak: concentreren op gezonde hoofdmaaltijden en eens proberen alleen fruit of rauwkost als tussendoortje  te nemen.

En praktisch, hoe regel je dat in een druk bestaan?

Planning! Mijn man en ik noemen het ons wekelijks ‘directieoverleg’. Ga met elkaar om tafel zitten, zet de agenda’s open en ook de website van je supermarkt. Bespreek hoe de week eruit ziet en plan samen direct wat er die week gegeten wordt. Dit voorkomt veel stress en verkeerde keuzes.

Is het voor iedereen verschillend wat gezond is?

Niet voor iedereen. De regel van Michael Pollan (Eat food. Not too much. Mostly plants.) geldt voor vrijwel iedereen. Daarnaast hebben diëtisten nog een hele berg specifieke voedingsadviezen voor mensen met een aandoening. Denk aan buikklachten zoals het prikkelbare darm syndroom, maar ook voeding bij kanker, speciale voedingsadviezen bij een verhoogde bloeddruk en nog veel meer. Zelf geef ik vooral vaak adviezen aan mensen met reuma, omdat ik daar ook onderzoek naar doe.

Hoe ga je om met moeilijke momenten, waarop je lichaam schreeuwt om chips of chocola?

Daar kan ik een heel boek over schrijven, want dit vraagt ook lange termijn aanpassingen die ervoor zorgen dat je op termijn steeds minder vaak dit soort momenten krijgt. Als je dan toch zo’n ‘aanval krijgt’ dan vind ik de oefening ‘surf the urge’ heel goed.

Zo’n ‘urge’ of ‘craving’ is een stemmetje in je hoofd dat zegt: ‘Neem toch dat stuk chocolade, je weet dat je daar zo’n fijn gevoel van krijgt!’ Dat ‘fijne gevoel’ is de dopamine die vrijkomt. Dat stemmetje gaat weer over, het is de golf waar je overheen kan surfen. Door je bewust te zijn van die golf en vooral het feit dat het weer verdwijnt, kan je over de ‘craving’ heen komen.

Gewoon oefenen, het wordt steeds gemakkelijker.

Waar kan ik nog meer lezen over gezonde voeding voor mij?

Je kan mijn website (https://walrabenstein.nl/) en ook mijn boek ‘Food Body Mind’ (https://walrabenstein.nl/boek-food-body-mind/) raadplegen. En wil je echt goed aan de slag? Zoek dan gewoon eens naar een diëtist bij jou in de buurt (https://dieetditdieetdat.nl/).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *