Stress en burnout

  • Ben je aan het ‘overleven’?
  • Voel je je overvraagd?
  • Wil je op alle vlakken excelleren en ook nog mindful zijn?
  • Mis je focus?
  • Slaap je slecht?
  • Lukt het je niet om de cirkel te doorbreken?

Achter deze vragen gaat iets belangrijks schuil. Namelijk betrokkenheid, verlangen en de wens dat dingen anders gaan. Je wilt je goed voelen en van betekenis zijn.

Op zich hoort stress bij het leven. Het is zelfs goed, zet je in beweging en houdt je scherp. Als er lange tijd te veel stress is, werkt het verlammend en word je doodop. Je gaat slecht presteren en het lukt je niet meer om te doen wat je graag wilt doen. Stress is dan niet meer effectief, integendeel, en zelfs ongezond.

De zes pijlers van vitaliteit

Uit mijn ervaring en onderzoek blijkt dat zes aspecten belangrijk zijn voor snel herstel en het hervinden van focus en inspiratie:

  • Voeding
  • Slaap
  • Beweging
  • Mental Fitness
  • Ik en de ander
  • Betekenis en zingeving

Voeding is je brandstof en daarmee bepalend of je je lichaam ondersteunt of juist belast met de verkeerde stoffen. Juist als je het druk hebt kan het erbij inschieten om gezond te eten. Door een nieuwe start te maken en met hulp van een voedingsplan aan de slag te gaan creëer je de randvoorwaarden voor een snel herstel en gezond lichaam. Ik werk hiervoor soms samen met Wendy Walrabenstein, voedingsdeskundig en diëtiste.

Over het belang van goede slaap komen steeds meer inzichten. Slaap is essentieel om je lichaam te helpen te herstellen terwijl juist in periodes van stress dit vaak moeilijker is.

Sport en beweging schiet er vaak bij in als je het druk hebt en blijkt vaak weggezakt en niet meer een dagelijkse routine. Dagelijks een half uur wandelen helpt al om zowel letterlijk als figuurlijk weer in beweging te komen!

Mental fitness: Hoe ga je om met grenzen stellen? Hoe zorg je voor jezelf? Wat maakt dat je zo door blijft hollen? Vanuit Voice Dialogue kijken we welk deel in jou teveel de regie heeft overgenomen en hoe je dat kan veranderen: ‘de pusher’ in jou die altijd vindt dat er meer moet, ‘de pleaser’ die anderen graag te vriend houdt, ‘de criticus’ die vindt dat je het nooit goed genoeg doet of ‘de verantwoordelijke’ die het belang van anderen of de wereld altijd voorop stelt.

Ik en de ander: Tja, de ander. Die moet vooral niet zeuren, toch? Maar, hoe sta jij in relaties? Voel je verbinding, of juist frictie? Onderzoek je eigen rol en communicatiepatronen. Het maakt dat je meer inzicht krijgt in wat jij kan doen om meer uit je samenwerking te halen en meer verbinding met anderen.

Betekenis en zingeving: wie weet waar ‘ie het voor doet is gelukkiger en leeft langer. Zonder een gevoel van betekenis voelt het leven vaak leeg, ook al heb je het druk. Het (her)vinden wat belangrijk is zorgt ervoor dat je focus krijgt, grond onder je voeten voelt en weet vanuit welke waarden je wilt leven. Je creëert een leven waar je voldoening in beleeft, rust ervaart en verbinding met anderen.

Aanpak

Tijdens de coachsessies onderzoeken we de oorzaken van de ongezonde stress aan de hand van de zes pijlers. Vanuit deze oorzaken vinden we oplossingen die passen in jouw leven. Geen algemeenheden maar een plan op maat. Gebaseerd op bewezen kennis. En, niets moet overigens. Het gaat erom je weer fijn en gezond te voelen. Een nieuwe balans te vinden waar je blij van wordt en die voor jou werkt. Anders kijken naar jezelf en de wereld, assertief zijn, meer bewegen, je voeding wellicht wat aanpassen…. Allemaal mogelijke oplossingen om stress te verminderen. Daarnaast maken we een plan voor een gezonde levensstijl inclusief beweging, voeding en genoeg balans tussen werk – privé.

Voorbode van groei

Het is mijn overtuiging dat iedere crisis een voorbode van groei kan zijn- zo ook een overspannenheid of burn-out. Stress en burn-out coaching brengt je niet alleen een hoop inzichten, maar zet je ook in beweging. Je leert meer rust, energie en vreugde te ervaren en je bent beter in staat ruimte te geven aan dat waar het voor jou om gaat.

Resultaten:

  • Je komt tot rust en herstelt
  • Je maakt je eigen plan qua voeding, beweging en slaap
  • Je weet waar het jou om gaat
  • Je weet wat energie kost en waar je energie van krijgt
  • Je kent jezelf beter
  • Je kiest je eigen pad
  • Je herkent eerder signalen en weet wat je moet doen

Meer weten? Lees mijn blog over het blijvend aanpakken van stress en burn-out.

Sharon Baldew

Ruerdje heeft mij goed en professioneel geholpen met de vragen die ik had over de balans tussen werk – privé. Ik ben zelf loopbaanadviseur en zij heeft mij mooi gespiegeld in mijn stukken die aandacht nodig hadden. Ruerdje vraagt goed door en komt snel tot de kern. Wat ik heel fijn vond, is dat we goed konden afstemmen op inhoudelijk en persoonlijk niveau. Met een lach en een traan. Ik voelde me gezien, gehoord en gefaciliteerd in mijn eigen traject. De stappen die ik tijdens het traject heb gezet hebben geleid tot resultaten waar ik trots op ben. Ik beveel Ruerdje van harte aan als persoon en professional.

Sharon BaldewMobiliteitsadviseur, re-integratie, outplacement, loopbaanadviseur en trainer Politie Nederland
Daniëlle Asselman

Door de coaching ben ik weer in contact gekomen met een deel van mezelf dat er vroeger niet kon zijn en dat zich nu mag ontwikkelen. Ik heb vroeger niet geleerd om mezelf gewoon goed genoeg te vinden zoals ik ben en ik heb niet geleerd om dat, wat van nature al in me is, verder te ontwikkelen of om mijn dromen na te jagen. Door jouw creatieve, zorgzame, gezellige en ontdekkende aanpak ben ik het diepere contact met mijn innerlijk weten aangegaan. Je hebt me weer laten luisteren naar de zachte stem van mijn intuïtie en dat heeft me meer goed gedaan dan ik me kon voorstellen. Ik ben mezelf weer opnieuw gaan ontdekken. En aan het einde van dit coachingstraject ben ik tot de volgende conclusies gekomen:

  • Ik hoef van niemand meer de ruimte te krijgen om een kunstje te laten zien of mijn plek te moeten verdienen of gedoogd te worden.
  • Niemand heeft meer de zeggenschap over mijn eigenwaarde of over wie ik ben of zou moeten zijn.
  • Ik laat mijn perfectionisme en ‘please-gedrag’ volledig los.
  • Ik richt me op wat voor mij belangrijk is en luister daarbij niet alleen naar mijn ratio maar vooral naar mijn hart.
  • Ik speel, ontdek, creëer wat ik wil, val en sta weer op. En ik ben vooral in dit hele proces mild en liefdevol voor mezelf.
  • Leergierig, nieuwsgierig en met energie ga ik op mijn doelen af. Ik ken mijn toegevoegde waarde en doe waar ik plezier aan beleef.

Dank Ruerdje, voor je prachtige aanpak, dat je me zag, serieus nam en dat je me vooral leerde om mezelf weer te zien.

Daniëlle AsselmanWebmanager Rijkswaterstaat

Meer weten over het Talenthuis?

Stress en burnout

  • Stress preventie
  • Herstel van overspannenheid en burnout
  • Veelgenoemde resultaten

Talenthuis zakelijk

  • Assessment
  • Coaching managers
  • Loopbaancoaching
  • Herstel van stress en burnout
  • Prefered supplier
  • Veertigers in de organisaties