Al meer dan 275 dertigers en veertigers begeleid

Waarom pauze nemen zo goed voor je is

Pauze nemen of “een nachtje ergens over slapen” blijkt te leiden tot betere keuzes vanuit breinonderzoek. Fijn om te bedenken dat je dus heel goed bezig bent als je af en toe even stil staat.

Want, even afstand nemen, even een pauze inlassen… we doen het doorgaans te weinig. Wie herkent dat niet? In de rat-race van alledag sjezen we vaak van huis naar werk en andersom. Ontbijt, kinderen op tijd naar school. Alles mee? Wie laat de hond uit? Hup op de fiets of in de auto. Onderweg nog een hele lijst van to do’s en dan invoegen op werk en mee in alles wat daar is. Af en toe even een break nemen blijkt alleen essentieel. Niet alleen om lichamelijk tot rust te komen maar ook om ruimte te geven aan het brein om alle ingekomen informatie te ordenen en te komen tot betere keuzes.

Werking brein

Ab Dijksterhuis (hoogleraar sociale psychologie) heeft veel interessant onderzoek gedaan naar de werking van ons brein. Hij stelt dat de verwerkingscapaciteit van ons bewuste brein maar een fractie is van de totale capaciteit van onze hersenen. We kunnen volgens hem onbewust zo’n 200.000 keer meer verwerken als met ons bewuste brein. Dus, stelt hij: “als het om verwerkingscapaciteit gaat, is ons onbewuste een moderne computer, en ons bewustzijn niet meer dan een ouderwets telraam.”

Het slimme onbewuste

Hij haalt in zijn boek ‘het slimme onbewuste’ ook Leonarda da Vinci aan die stelde dat je soms op je onbewuste moet vertrouwen bij het vinden van een oplossing voor een intellectueel probleem: ‘het is een goed idee om zo nu en dan een probleem los te laten en je te ontspannen. Wanneer je daarna weer opnieuw nadenkt over het probleem, is je oordeel beter, want continue nadenken over een probleem tast de kracht van je oordeel aan’.

Dijksterhuis besloot dit ook zelf te onderzoeken. Hij wilde weten op welke manier je de beste besluiten neemt en welke rol het bewuste- èn het onbewuste brein heeft. Hij organiseerde het volgende onderzoek: hij nam drie vergelijkbare groepen studenten die hij afzonderlijk liet kijken naar een serie posters. Hij vroeg hen:  ‘welke poster wil je graag hebben’? De eerste groep mocht kort kijken alvorens een besluit te nemen De tweede groep kreeg lang de gelegenheid om te kijken voordat ze een besluit namen. De derde groep mocht kort kijken, ging toen even iets anders doen (pauze) en koos daarna.

Pauze nemen essentieel om goede keuzes te maken

Na een paar maanden belde Dijksterhuis de respondenten op met de vraag: hoe blij ben je nu met de poster en hoeveel geld zou je er voor over hebben om de poster te houden? Groep drie bleek het meest tevreden en had het meeste geld over voor de gekozen poster. Deze uitkomst bevestigde volgens hem het beeld dat het onbewuste brein ook doorgaat als het bewuste brein even niet met het onderwerp bezig is. Pauze nemen of “en nachtje ergens over slapen” blijkt dus hele goede en logische stap vanuit breinonderzoek om belangrijke keuzes te maken.

Meditatie als bewust ingebouwde pauze

Zelf ben ik sinds een jaar weer aan het mediteren bij zen.nl. Elke keer oefen ik daar in het ‘hier en nu zijn’ en even afstand nemen van alle to-do-lijsten en drukte om me heen. Ik word vaak verrast. Over wat er tussendoor allemaal door mijn hoofd spookt, over hoe ik me eigenlijk voel, over wat er kennelijk leeft in mij. Ik merk hierdoor eerder signalen op en kan daardoor eerder anticiperen. Ik leer over mijn eigen ongeduld, mijn drang naar perfectie.

Vanuit de les wordt veel aangemoedigd om op dat moment niets te willen veranderen. Alleen het waarnemen en bewust worden van wat er is. Ik vind het echt frappant, hoe frustrerend het soms ook is. Je moet tijdens de les rustig je ademhaling volgen met je aandacht en tot 10 tellen. Vaak kom ik bij de eerste ronde niet verder dan 2. Dat blijkt geen probleem te zijn en wordt zachtmoedig geaccepteerd.

Juist deze zachtmoedige aanpak, het ontbreken van targets en deadlines maakt dat ik mediteren ervaar als rustgevende èn inzichtgevende pauzes die ik niet meer zou willen missen. Bij mediteren gaat het ook niet om het bereiken van doelen. Het is meer iets dat je van tijd tot tijd toevalt, zonder dat je dat kan afdwingen.

Eng om stil te staan?

Het gekke is dat het soms eng lijkt om stil te staan. Om even niet mee te gaan in appjes, mail, gesprekken en dingen die nog moeten. Hoewel ik ondertussen dus weet en ervaren heb hoe goed het is betrap ik me er nog steeds wel op dat ik vind dat ik geen tijd heb. Soms betrap ik mezelf er zelfs op dat ik eigenlijk niet wil weten wat er nog meer door mijn hoofd gaat. Geen tijd voor ingewikkelde dingen, ben al blij als ik de dag goed doorkom.

Maar, tegen mijn eigen weerstand heen doe ik het toch steeds geregelder. Twee keer per dag 20 minuten, zoals wordt aangeraden, red ik nog niet. Een paar keer week toch zeker. Het heeft wel wat om mezelf te challengen en ook om ergens een plek te hebben om langzaam te mogen groeien.

Pauze nemen loont en is nodig. Meditatie is slechts een van de manieren van pauzeren, misschien zelfs wel meer dan dat. Slenteren, beetje rommelen in de tuin, voor je uit staren in een stoel, het draagt allemaal bij.

Nieuwe mindset

Het vraagt een nieuwe mindset want vooralsnog lijkt ‘druk zijn’ gekoppeld aan ‘succesvol-zijn’. Deze overtuiging is echter op z’n retour. Het is in deze tijden volgens mij broodnodig om goed voor jezelf te blijven zorgen, roofbouw te voorkomen èn om meer waar te nemen in het moment.

Welke pauzes neem jij? Wat kan je doen om dit voor jezelf te organiseren?

Een paar tips om te beginnen:

  • zet je telefoon regelmatig op stil, check max 3 x per dag je mail en berichten
  • zet de radio uit in de auto
  • parkeer je auto iets verderop en loop het laatste stukje ergens naar toe
  • loop als het kan dagelijks 20 minuten
  • maak tijd om te werken in de tuin
  • doe iets aan mindfulness, meditatie, yoga of een oosterse vechtsport.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt cookies, en laadt in eerste instantie alleen noodzakelijke/functionele cookies in. We hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd, en mogen deze plaatsen zonder toestemming. Wil je een optimaal werkende website, inclusief video, foto's en social media berichten? Klik dan op de groene button "Accepteren".