Zes tips bij thuiswerken

Thuiswerken vraagt veel van ons. Radio Utrecht interviewde mij hierover afgelopen vrijdag. Hieronder zet ik mijn belangrijkste tips op een rij.

We krijgen steeds te horen wat er allemaal niet meer kan of mag. Dat is demotiverend.

Wat helpt is om elke keer zelf weer de regie te pakken en te kijken wat je nog wel kan. Dus, Wat kan je doen om het jezelf makkelijker te maken?

Deze zes manieren helpen om direct resultaat te boeken. Versterk je eigen invloed en regie:

1. Houd een goed dagritme aan.

  • Maak per dag een programma, waarin je pauzes inlast, een begin en eindtijd.
  • Zorg dat je iedere dat op dezelfde tijd opstaat en een goede start maakt. Koud afdouchen helpt bijvoorbeeld om je weerstand te verhogen maar zorgt ook dat je helemaal wakker bent. Een goed ontbijt en stipt om 8,30 of 9.00 aan de slag.
  • Kleed je verzorgd, hierdoor voel je je ook beter dan in een oude joggingbroek.
  • Eindig ook je werk op de tijd die je met jezelf hebt afgesproken. Als je alleen bent, maak dan bijvoorbeeld online eetafspraken en eet gelijktijdig met videobellen.d

2. Investeer in een gezonde leefstijl

  • Als je fit bent heb je minder kans besmet te raken met virussen, dus ook met Corona. Een extra reden om dus juist nu gezond te leven:
  • kook extra gezond,
  • matig met suiker en alcohol,
  • zorg dat je genoeg slaapt en
  • En, last but not least: beweeg! Ga tussen de lunch naar buiten. Of plan een voortgangsgesprek al wandelend. Uit breinonderzoek komt het belang van bewegen overtuigend naar voren. Na een half uur wandelen zie je al verbluffende verschillen.

3. Neem pauze

  • Houd tussen online meetings een pauze van in ieder geval een kwartier.
  • Eet niet achter je laptop maar gewoon aan tafel op vaste tijden.
  • Maak iets van je pauzes door een extra lekkere kop koffie of verse thee. Pauzes zorgen ervoor dat je langer kan volhouden. Dat is belangrijk, want het einde van Corona is nog niet in zicht.

4. Zoek actief contact met collega’s en vrienden

  • Plan per dag een telefoontje met een collega of vriend/vriendin. Gewoon om te vragen hoe het gaat. Dit maakt je dag prettiger en helpt je in verbinding blijven. Denk niet, wat heb ik nou te melden: oprechte interesse is altijd het goede vertrekpunt. We zijn sociale wezens en hebben elkaar nodig. Ik was zelf blij verrast met het telefoontje van een collega waarmee ik voorheen eigenlijk nooit belde. Het bleek heel fijn om even uit te wisselen, zowel over werk als privé. Zonder Corona hadden we dat wellicht niet gedaan. Zo kan deze situatie ook relaties en contacten versterken.

5. Vraag hulp en geef hulp

  • Als je ergens mee zit, op werk of privé, zoek dan hulp. Schaam je vooral niet. Iedereen heeft vragen en juist door hier over te sparren kom je verder. Uit onderzoek blijkt dat mensen het fijn vinden om anderen te helpen, dus je belast anderen eigenlijk zelden. Ook voor hen is het fijn om bij te kunnen dragen. Ergens lang over blijven piekeren is bovendien slecht voor je.
  • Geef zelf ook actief hulp. Doe iets extra’s voor mensen in je nabijheid. Hier worden zij blij van maar jij ook.

6. Neem nieuwspauzes

  • Het nieuws en alle social media kunnen heel veel plaats gaan innemen in je leven, juist als je veel thuis zit. Er is veel aan de hand in de wereld en het nieuws is zo ingericht dat we met name al het slechte nieuws zoals rampen en aanslagen als eerste voorgeschoteld krijgen. Dit kan een beklemmend gevoel geven. Omdat we thuis zijn hebben we minder contact met de gewone wereld waarin ook heel veel goed gaat, mensen elkaar helpen, leuke en nieuwe initiatieven ontstaan. Door te veel in het nieuws te zitten kunnen we een negatiever mensbeeld krijgen en dat is demotiverend. Psychologen waarschuwen dan ook voor een collectieve depressie. Door het nieuws te beperken tot twee keer per dag pak je hier zelf de regie over en wordt je minder beïnvloed.
  • Daarnaast is het raadzaam om alle meldingen van social media uit te zetten en zelf de momenten te kiezen dat je daar even naar kijkt. Zo kan je geconcentreerder je werk doen, bereik je meer en voel je je beter.

Zoek je hulp en wil je actief zelf de regie oppakken? Neem dan contact met me op. Ik ben benieuwd naar je verhaal.

Laat een reactie achter