Al meer dan 275 dertigers en veertigers begeleid

Zo kom je stress en burn-out echt te boven!

stress en burnout

Tom was doodop. Hij sliep slecht en had enorme stress. Maandagochtend ging hij met buikpijn de auto in omdat hij als een berg opzag tegen alles wat hij moest doen. Zijn inbox was langzamerhand ontploft en hij had geen overzicht meer over zijn prioriteiten. Heb ik een burn-out vroeg hij zich af? Dat kan toch niet waar zijn? Dat is toch iets voor anderen?

Tom had inderdaad een burn-out, en een fikse.

Nadat hij de energie weer had om rustig en reëel na te kunnen denken besteedden we aandacht aan zijn biografie. Hij ontdekte zijn ‘drivers’: “ik moet harder werken dan anderen” had hij ooit als jongen geconcludeerd op school.

‘Drivers’ zijn conclusies die je op jongere leeftijd hebt getrokken. Besluiten. Ze hadden een functie, nml om je te beschermen. Heel basaal: tegen eenzaamheid, gekwetst worden, omver gelopen worden.

Het punt is dat je ze meestal vergeten bent. Ze zitten ergens diep je in je systeem en ze hebben meer invloed dan je denkt.

Als je ze niet herkent dan blijven ze altijd ergens van invloed en heb je er geen grip op.

Als je ze wel kent kan je vrijer worden en bewuster keuzes maken. Dat helpt en geeft verlichting.

Zo ook bij Tom. Hij kwam erachter dat zijn enorme doorzettingsvermogen een valkuil was geworden, zeker in combinatie met de jaarlijks stijgende targets die hij vanuit de organisatie mee kreeg. Het “ik moet harder werken dan andere” zat nog steeds ergens diep in zijn overtuiging. Het maakte dat hij stelselmatig te veel uren maakte, dat weer compenseerde met drank en sigaretten en geen tijd meer had om te sporten…

Tom kent nu de valkuil van zijn driver. Hij zet zich nog steeds in voor de zaak, maar weet ook te stoppen. Hij is weer beter en succesvol terug in het werk. Hij is vooral opgelucht: “Ik kan weer slapen, ik voel me fit en ik ga goed in mijn werk”

Je kan veel verstandige dingen doen om fit te worden of te blijven. Dat is natuurlijk de basis en essentieel om mee te beginnen. Hier starten we dan ook altijd mee bij het Talenthuis.

Als je echter niet ook aandacht besteed aan het onderliggende probleem, blijft het een tijdelijke oplossing.  Je fixed het snel even en gaat weer door.  In de meeste gevallen herhaalt het patroon zich na een tijd opnieuw.

Veel voorkomende drivers zijn:

  • Wees sterk
  • Doe je best
  • Wees aardig
  • Wees perfect
  • Wees bescheiden

Meer weten? Zie de pagina over begeleiding bij stress en burnout.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt cookies, en laadt in eerste instantie alleen noodzakelijke/functionele cookies in. We hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd, en mogen deze plaatsen zonder toestemming. Wil je een optimaal werkende website, inclusief video, foto's en social media berichten? Klik dan op de groene button "Accepteren".