Veranderen is moeilijk, 5 tips die werken

Veranderen is moeilijk, 5 tips die werken

Weten wat je wilt is één ding. Het ook realiseren en volhouden iets heel anders. Ben Tiggelaar schreef een boek over hoe je effectief kan veranderen. Lees de essentie en de top 5 tips die ik eruit haalde.

‘De Ladder’ is een uiterst praktisch boek vol tips die vrijwel allemaal gelinkt zijn aan wetenschappelijk onderzoek. Dat is echt fijn, want daarmee betrouwbaar. Ben Tiggelaar is zowel bemoedigend, hier en daar persoonlijk als ook heel duidelijk: gedrag is key en je moet je omgeving zo inrichten dat die je ondersteunt. Al lezend is het bijna alsof je met een goede vriend in gesprek bent. Dat is knap, want ik ken Ben helemaal niet. Door de toon en de praktische adviezen kan je niet anders dan in beweging komen.

Tiggelaar concludeert na 30 jaar onderzoek dat veranderen kan, als je het simpel maakt en te werk gaat volgens drie stappen:

  1. Een helder en goed doel definiëren
  2. Het gedrag bepalen en uitvoeren dat nodig is om dat doel te bereiken
  3. De support, ondersteuning organiseren die nodig is om je voornemens ook echt uit te kunnen voeren.

Hij garandeert zelfs succes: ‘je gaat leren, je gaat allerlei dingen ontdekken over je doelen, over je eigen gedrag èn over welke ondersteuning (support technieken) werken voor jou. Daardoor ga je je stappen zetten en kom je vooruit.’ Hoewel velen succes garanderen geloof ik het deze keer wel, ik heb het namelijk zelf proefondervindelijk ervaren.

Persoonlijk leiderschap is in deze tijd van snelle verandering zeker geen hobby of overbodige luxe. De wereld verandert snel  en als je niet zelf actief stuurt word je geleefd. Persoonlijk leiderschap is dan ook de kunst om je eigen ontwikkeling om te zetten in concrete doelen en die vervolgens te plannen en uit te voeren. Veel mensen hebben volgens Ben Tiggelaar geen plan, alleen een vaag voornemen. Of, nog een stapje verder: een geweldig plan dat je niet uitvoert is evenveel waard als geen plan.

Veranderen is niet makkelijk. Een goed idee of plan kunnen we allemaal nog wel bedenken, maar dat succesvol uitvoeren èn ook nog eens volhouden is hartstikke lastig. Blijvend gedrag, is meestal de zwakke schakel. Oef. Dat klopt. Zucht. Aan de slag dus.

Het boek zit vol met tips waar je zo mee kunt beginnen als je je doelen kent. Het enige dat ontbreekt is hoe je tot je eigen doelen komt als je dat niet goed weet. Ben geeft dit ook wel toe ergens middenin dit boek. Hij zegt: er zijn problemen waar je nooit mee klaar bent, ‘wicked problems’ die je niet oplost met een uurtje brainstormen of praten.  Een taai probleem, zo noemt hij, is bijvoorbeeld de vraag waar veel mensen mee worstelen: ‘hoe kan ik een waardevol leven leiden’?

Vanuit mijn loopbaanpraktijk weet ik dat juist deze vragen meer reflectie vereisen en enig psychologisch inzicht in jezelf. Want: ‘wie denkt wat hij altijd dacht, doet wat hij altijd deed en krijgt wat hij altijd kreeg.’ En om dit te veranderen is zelfkennis echt essentieel. Maar, zoals een klant van mij deze week zei: ‘door de combinatie van mijn inzichten in mezelf  èn het monitoren en bespreken van mijn vorderingen en gedrag kom ik nu waar ik wil wezen.’

Ik vind Ben’s boek dus echt een aanrader voor iedereen die zichzelf onder de loep heeft genomen en aan de slag wil met zijn/haar doelen. De kans dat je je doel realiseert blijkt namelijk tien keer groter als je dit weet te vertalen in concreet gedrag.

Hier de 5 tips die mij het meest aanspraken:

Tip 1: Maak geen prestatiedoel maar een ontwikkeldoel. Het blijkt meer op te leveren als je denkt in strategieën / dingen uitproberen dan in harde targets. Het doel moet dan ook niet zijn: in één keer goed maar: ontdekken of het werkt. Het wordt hierdoor minder zwaar en geeft je de ruimte. Het wordt bovendien ook leuker. En dat is een belangrijke tweede tip:

Tip 2: Kies voor gedrag dat je leuk vindt òf dat je leuk kan maken. Onderzoek laat zien dat de werkelijke reden achter succesvolle verandering is dat mensen nieuw gedrag aanleren dat ze leuk vinden. Hak dit vervolgens in kleine stukjes die haalbaar zijn.

Tip 2: Formuleer een helder ‘waarom’ voor je doel en zoek de urgentie. Een helder ‘waarom’ maakt je doel krachtiger. Een gevoel van urgentie werkt als brandstof om in beweging te komen. Een goede vraag om jezelf te stellen is: wat gaat er mis als ik niet verander? Of hoe ziet mijn leven er over 5 jaar uit als ik nu niets doe?

Tip 4: Kies één doel tegelijk. Heb je meer doelen, maak dan een heldere prioriteitenlijst. Het probleem is dat meerdere doelen elkaar in de weg kunnen zitten. Bovendien is veranderen al lastig genoeg dus: kies waar je nu voor wilt gaan.

Tip 5: Organiseer je eigen support: dit was voor mij de grootste eye-opener. Ik blijk gelukkig niet de enige: het managen van support wordt vaak vergeten maar blijkt cruciaal.

  • Zorg dat je omgeving het nieuwe gewenste gedrag makkelijk maakt.
  • Bereid je voor op ‘momenten van de waarheid’, de momenten dat doorzetten moeilijk wordt
  • Monitor je gedrag: maak lijstjes en check dagelijks of je een stap hebt gezet.

Last but nog least rest eigenlijk alleen het uitspreken van mijn dank aan Ben Tiggelaar: wat fijn dat je jouw inzichten van 30 jaar onderzoek in zo’n goed, compact, leesbaar en enthousiasmerend boek hebt opgetekend.


Deze column verscheen ook als review bij managementboek.nl. Het boek bestellen en ook aan de slag? Klik hier.

Door Ruerdje van Mierlo

Ruerdje is bestuurslid van Noloc, de beroepsvereniging van Loopbaanprofessionals en eigenaar van het Talenthuis. Vanuit het Talenthuis begeleidt zij dertigers en veertigers met loopbaan- en vitaliteitsvragen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *